,,Największym złudzeniem komunikacji jest poczucie, że naprawdę kiedykolwiek do niej doszło”
George Bernard Shaw
W ostatnim czasie miałam przyjemność wziąć udział w warsztatach Akademii Pacjenta organizowanej przez Fundację Carita w Świętokrzyskim Centrum Onkologii. Mówiłam m.in. o komunikacji w kryzysie związanej z utratą zdrowia.

O czym warto pamiętać podczas komunikacji?
Poniżej znajduję się kilka wskazówek dt. komunikacji:
Gotowość do bycia obecnym w ciszy
Nie zawsze musimy mówić. Okazanie zrozumienia poprzez samą obecność czasem ma większą moc niż słowa.
Warto zwrócić uwagę, czy osoba potrzebuję rozmowy, czy raczej towarzystwa, pobycia razem w ciszy.

Uważne słuchanie
Przestrzeń na wyrażenie emocji- zaspokojenie potrzeby bycia wysłuchanym bez przerywania i oceny. Słuchając uważnie, bez krytyki czy niecierpliwego doradzania, pokazujemy, że uczucia tej osoby są ważne i zasługują na uznanie.
Dzięki temu pomagamy lepiej zrozumieć siebie, znaleźć ukojenie w trudnych chwilach, a czasem nawet dostrzec rozwiązania, które wcześniej były poza zasięgiem. To gest empatii i szacunku, który może mieć głęboki, uzdrawiający wpływ.
Taka przestrzeń jest wyjątkowo cenna, bo daje poczucie akceptacji i bezpieczeństwa.
„Rozumiem”, „Jestem tu dla Ciebie”.

Okazanie zrozumienia
Uznanie i akceptacja tworzą atmosferę zaufania oraz otwartości, w której człowiek czuje się naprawdę widziany i doceniony. To gest, który mówi: Jesteś ważny, taki jaki(-a) jesteś i zasługujesz na szacunek oraz życzliwość.
Zamiast „Nie martw się” ,,Napewno będzie dobrze”, lepiej powiedzieć:
Rozumiem, że to trudne i że się martwisz, Rozumiem, że się boisz.

Szacunek do niezależności i prywatności
Oferowanie pomocy, ale bez narzucania się, np. zamiast Zrobię to za Ciebie.
Czy mogę jakoś pomóc w codziennych sprawach?

Zdrowe myślenie/Budowanie poczucia bezpieczeństwa
Na pewno będzie dobrze – zamiast tego warto okazać gotowość do wspólnego przejścia przez trudności.
Będę przy Tobie. Nie zostawię Cię.

Pytania otwarte
Otwarte pytania zachęcają do wyrażania emocji i potrzeb, co pomaga zrozumieć sytuację osoby chorej. Zamiast zamkniętych pytań (np. „Czy dobrze się czujesz?”), warto zapytać:
Jak się dziś czujesz?” czy „Czy jest coś, o czym chciałbyś porozmawiać?

Komunikacja niewerbalna
Gesty, ton głosu i wyraz twarzy są równie ważne jak same słowa.

Chwila wolna od choroby
Chwila wolna od choroby to moment oddechu, ulgi i zapomnienia o codziennych trudnościach, tematów krążących wokół choroby.
Gdzie możemy szukać wsparcia?
Poszukać pomocy możemy m.in. w grupach wsparcia, psychologów, terapeutów, jak również ze strony instytucji społecznych czy organizacji non-profit.
Fundacja Carita robi wiele dobrego, więc zachęcam do zapoznania się z ich stroną: www.funacjacarita.pl