Emocje-odczuwamy je wszyscy. Są te przyjemniejsze takie jak: radość, podekscytowanie, czy duma i nieprzyjemne, np. złość, smutek lub żal. Natomiast wszystkie są potrzebne w naszym życiu, nawet te mniej przyjemne. Informują nas m.in. o przekraczaniu naszych, o tym co nam się podoba, czy coś jest zgodne z naszymi wartościami.
Każda emocja, czy to przyjemna, czy nieprzyjemna jest dla nas informacją, o tym jak się czujemy.

Tak samo jest z naszymi pociechami. Czasem już nie wystarcza nam cierpliwości i sił, kiedy dziecko wybucha kolejnym atakiem złości. Praca, obowiązki domowe i zawodowe. Doba robię się za krótka. Jako rodzice też możemy mieć dosyć. I to naturalne. Jesteśmy ludźmi- mamy swoje uczucia, potrzeby i granice. Kiedy rozmawiam z rodzicami, zwracam uwagę na to, jak ważne jest zadbanie o siebie, własne potrzeby i regulacje swoich emocji. Choć to trudne. Mamy tendencje do tego, aby siebie postawić na końcu. Może to wynikać z naszych przekonań, czy stylu wychowania. Przecież to egoistyczne myśleć o sobie.

Natomiast pamiętajmy, że nasze pociechy regulują się również za pomocą rodziców. Dlatego ważne jest przyjrzenie się sobie i swoim emocjom, a także zadbanie o bezpieczne wyrażanie. Dzieci uczą się od nas dorosłych. Pozwólmy im na to. Pokażmy, jak możemy sobie pomóc i rozmawiać o emocjach. Przecież ich wyrażenie nie jest złe. Nie bójmy się emocji. Natomiast trzeba nauczyć się to robić w sposób bezpieczny dla siebie i innych. Jesteśmy pomocnikami w regulacji emocji własnych dzieci. Dzieci są uważnymi obserwatorami i patrzą na nas, naśladują i się uczą. Dlatego warto zwrócić uwagę, jak my wyrażamy własne emocje. Czy za bardzo nie chcemy uchronić nasze pociechy przed nimi lub reagujemy nieadekwatnie do sytuacji, np. nadmiernymi wybuchami złości. Oczywiście nie mówię tutaj o obarczaniu dzieci naszymi problemami. Ale rodzice też mogą być smutni, źli, czy radośni. Tworzy to fajną przestrzeń do rozmowy o emocjach oraz pokazywaniu, że są obecne w naszym życiu.

Jeśli wyrażanie dziecka jest zbyt intensywne, utrudnia codzienne funkcjonowanie lub stwarza niebezpieczeństwo sobie i innym, nie masz pomysłu jak mu pomóc, to skonsultuj się ze specjalistą. Pod trudnym zachowaniem zawsze się coś kryje.
Udostępniam e-book z przykładowymi zabawami na regulację emocji dla dzieci w wieku przedszkolnym. Natomiast po pewnych modyfikacjach może przydać się i starszym dzieciom.

Ważne ! Celem e-booka jest zainspirowanie do wspólnych zabaw z dziećmi, aby zadbać o regulację emocji. Nie wszystkie zabawy mogą spodobać się każdemu dziecku. Jeśli dziecko nie będzie przekonane do zabawy, to nie róbmy nic na siłę. Pamiętajmy o przestrzeni dla kreatywności dziecka. Może zmieni sobie zabawę pod siebie albo wymyśli nową.